DIREKTORI  |  INTRANET  |  EN  
Soalan Lazim Hubungi Kami Maklum Balas Peta Laman

Pembukaan Permohonan Penggajian Pekerja Asing Sub Sektor Perkhidmatan Tukang Gunting Rambut, Pekerja Tekstil Dan Tukang Emas

Siapakah Yang Dibenarkan Membuat Permohonan Pekerja Asing Bagi SUB Sektor Perkhidmatan Tukang Gunting Rambut, Pekerja Tekstil Dan Tukang Emas?

Permohonan bagi pekerja asing sub sektor Perkhidmatan Tukang Gunting Rambut, Pekerja Tekstil dan Tukang Emas adalah tertakluk kepada:

  1. Pengusaha India atau ahli Persatuan Perdagangan India di Malaysia sahaja; dan

  2. Aktiviti perniagaan hendaklah berkait dengan tradisi atau keagamaan masyarakat India.

Akta Pekerjaan & Lain-Lain Perundangan

Adakah anda seorang pekerja yang dilindungi oleh Akta kerja 1955

Pekerja yang dilindungi di bawah Akta Kerja 1955 ialah semua pekerja yang menerima gaji tidak melebihi RM2,000.00 sebulan dan juga semua pekerja manual tanpa had gaji. Jika anda seorang pekerja asing yang sah penggajiannya di negara ini, anda juga dilindungi oleh Akta Kerja 1955.

 

Kontrak Perkhidmatan & Penamatan 

Berapakah tempoh notis penamatan kontrak perkhidmatan kepada majikan dan pekerja patut beri?

Sekiranya kontrak perkhidmatan tidak menetapkan tempoh masa notis, tempoh notis hendaklah seperti berikut:

1) 4 minggu notis - jika bekerja kurang daripada dua(2) tahun; 
2) 6 minggu notis - jika bekerja 2 tahun atau lebih tetapi kurang daripada 5 tahun; 
3) 8 minggu notis - jika bekerja 5 tahun atau lebih. 

 

Kerja Lebih Masa, Hari Rehat Dan Jam Bekerja

Bagaimana seorang pekerja yang dikehendaki bekerja pada hari rehat perlu dibayar?

Pekerja yang dikehendaki bekerja pada hari rehat, hendaklah dibayar tambahan sehari gaji kadar yang biasa bagi pekerja tersebut.

 

Apa yang boleh saya adu kepada KSM?

Apa yang boleh saya adu kepada KSM?

Semua aduan terhadap KSM/Jabatan/Agensi yang berkaitan dengan tindakan dan keputusan KSM/Jabatan/Agensi yang dirasakan tidak adil dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.

 

Adakah pelbagai aduan boleh dirujuk kepada KSM?

Adakah pelbagai aduan boleh dirujuk kepada KSM?

Ya, jika ia merupakan aduan terhadap KSM/Jabatan/Agensi KECUALI aduan terhadap:

i. Dasar-dasar kerajaan. Perkara-perkara yang di bawah bidang kuasa:

ii. Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC);   

iii. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM);

iv.Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP);

v.Jabatan Bantuan Guaman;

vi. Mahkamah.

 

Apa yang perlu saya masukkan dalam aduan kepada KSM?

Apa maklumat aduan yang perlu dimasukkan?

Maklumat yang perlu diisi 
i.  Nama - Jenis Pengadu; 
ii. No. Kad Pengenalan - Tajuk Aduan;
iii.Jantina - Butiran Aduan; 
iv.Alamat - Aduan Terhadap Bahagian/Jabatan/Agensi; 
v.Negara/Negeri/Daerah - Tindakan yang telah diambil pengadu; 
vi.Telefon/E-mel - Tindakan yang dikehendaki dari KSM;
vii.Pekerjaan.

" Pekerja Pemangkin Wadah Malaysia Madani "

Kementerian Sumber Manusia, 
Setia Perkasa 3 & 4,
Kompleks Setia Perkasa,

62530 W.P.Putrajaya

 


Tel  : 03 8000 8000
Fax : 03-88891613 / 03-88891610

Email: aduan.ukk[@]mohr[dot]gov[dot]my

Direktori


Warning: Undefined variable $mod_jmg_sidebar_container_1 in /var/www/html/Portal2022/modules/mod_jmg_sidebar/tmpl/default.php on line 624

Facebook Rasmi KSM


Warning: Undefined variable $mod_jmg_sidebar_container_2 in /var/www/html/Portal2022/modules/mod_jmg_sidebar/tmpl/default.php on line 655