Page 107 - pelan_tindakan_oku
P. 107

PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (O

 KEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIAN
 SUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIA
 KE ARAH MEMANTAPKAN PENGGAJIAN OKU   T2 : LANGKAH-LANGKAH MENGURANGKAN HALANGAN

 DALAM SYARIKAT BERKAITAN KERAJAAN
 (GLC) DAN BADAN-BADAN BERKANUN SERTA   Cabaran/Masalah/Halangan/Isu-isu berkaitan

 SYARIKAT YANG DISENARAI DALAM BSKL
             Kesediaan GLC & Badan Berkanun menggajikan pekerja OKU.
             Tiada akta/undang-undang/polisi yang mewajibkan GLC & Badan Berkanun untuk mengambil
 T1 : LATAR BELAKANG  pekerja OKU.
             Data pencari kerja mengikut kelulusan.Jumlah semasa pencari kerja.
 Malaysia merupakan negara yang
 menandatangani konvensyen hak
 OKU  Bangsa-bangsa  Bersatu  Kenyataan pemahaman / Insight statement
 (UNCRPD) dan komitmen negara
 di bawah Artikel 27 Konvensyen
 Mengenai Hak  OKU berkaitan   Meningkatkan penyertaan OKU dalam gunatenaga kerja negara selaras dengan peluang
 akses kepada pekerjaan.  pendidikan  dan kemahiran OKU serta Konvesyen Hak OKU Dunia.
 Berkaitan akses kepada ekonomi,   Pekerjaan membantu mengurangkan kebergantungan kepada bantuan kewangan bulanan
 pekerjaan  dan  kemudahan  dan keluar daripada kemiskinan.
 pekerjaan  di  Malaysia  turut
 dinyatakan di dalam:
 Akta Orang Kurang Upaya 2008
 (Seksyen 29) Dasar Orang Kurang   Mengapa / Why?
 Upaya Pelan Tindakan Orang
 Kurang Upaya
             Kemudahan fasiliti untuk OKU tidak lengkap
 Implementasi kepada Government
 Linked Companies GLC dan Badan Berkanun merupakan satu pelan jangka pendek dan quick   Tidak  mengetahui keupayaan  OKU
 win berdasarkan kepada  Tidak mengetahui insentif yang disediakan oleh Kerajaan jika menggajikan OKU
 1.  Aksesibiliti dan fasiliti  sedia ada  Tiada undang-undang/polisi mewajibkan penggajian OKU di GLC & Badan Berkanun

 2.  Peruntukan perundangan yang boleh dilaksanakan (kerajaan mempunyai pegangan langsung).
    Pekeliling 1% dipanjangkan kepada GLC dan Badan Berkanun

 3.  Keprihatinan kerajaan/contoh kepada negara dalam menjaga kebajikan OKU(rakyat    Bagaimana / How?
    Didahulukan Pencapaian diutamakan)
 Data sedia ada anggaran 400 lebih buah syarikat GLC(tidak termasuk badan berkanun dan PBT)  Menyediakan fasiliti yang lengkap
             Menyediakan pekerja OKU yang kebolehpasaran
             Program kesedaran kepada semua GLC & Badan Berkanun serta penerangan berkaitan
             insentif – potongan cukai berganda.Peranan media massa.

 106                                                                              107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112