Page 123 - pelan_tindakan_oku
P. 123

PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (O

 KEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIAN
 SUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIA

 Bagaimana / How?  Bagaimana / How?



 Mewujudkan sistem sokongan yang holistik (majikan, rakan sekerja, keluarga, individu) yang   Kelayakan minima untuk Job Coach adalah Diploma
 berterusan
             Nisbah job coach : klien adalah kecil iaitu 1:3
 •  Memberi maklumat dan penerangan kepada majikan  Peruntukan yang besar  USD 1.8 billion
 •  Membantu mewujudkan persekitaran yang mesra OKU
 •  Mewujudkan lebih insentif kepada majikan yang menggaji OKU  Sokongan berterusan dan menyeluruh
 •  Membantu majikan daripada segi latihan kemahiran kepada OKU



                 Tindakan /What?
 Tindakan / What?

             Melahirkan job coach yang berkelayakan dan mencukupi yang menjalankan tugas
 Melahirkan lebih ramai Job Coach melalui latihan-latihan yang sistematik  jobcoaching SEPENUH MASA
 mewujudkan unit khas dan perjawatan ‘Pergawai Perhubungan Khas OKU’
             Mewujudkan daftar untuk memantau OKU bekerja
 Mewujudkan sistem pengkalan data untuk OKU bekerja


             T4 : KEY PERFORMANCE INDICATOR (KPI)
 T3 : LATAR BELAKANG
                           Tindakan                         KPI

 Kenyataan pemahaman / Insight statement  Mewujudkan norma bilangan job coach  1 job coach : 25 klien
               : klien
               meningkatkan % OKU bekerja      50% daripada jumlah keseluruhan
 Perkhidmatan Sokongan Pekerjaan Job Coach (US & Jepun)  OKU dalam umur bekerja
               % OKU bekerja dan mendapat EPOKU  100% untuk berpendapatan <RM1200
                                               sebulan
               Mewajibkan pengambilan OKU      1% dalam semua sektor
 Mengapa / Why?  bekerja serta mewujudkan perjawatan
               berdasarkan ‘step-up contact hours’
 Terbukti berkesan di mana di US, berlaku peningkatan OKU berkerja (9000 pada 1986 ke
 140, 000 pada 1995).







 122                                                                              123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128