Page 122 - pelan_tindakan_oku
P. 122

PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPA

      KEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIAN
      SUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIA

                 Bagaimana / How?                                                                    Bagaimana / How?



            Mewujudkan sistem sokongan yang holistik (majikan, rakan sekerja, keluarga, individu) yang   Kelayakan minima untuk Job Coach adalah Diploma
            berterusan
                                                                                                 Nisbah job coach : klien adalah kecil iaitu 1:3
            •  Memberi maklumat dan penerangan kepada majikan                                    Peruntukan yang besar  USD 1.8 billion
            •  Membantu mewujudkan persekitaran yang mesra OKU
            •  Mewujudkan lebih insentif kepada majikan yang menggaji OKU                        Sokongan berterusan dan menyeluruh
            •  Membantu majikan daripada segi latihan kemahiran kepada OKU



                                                                                                     Tindakan /What?
                 Tindakan / What?

                                                                                                 Melahirkan job coach yang berkelayakan dan mencukupi yang menjalankan tugas
            Melahirkan lebih ramai Job Coach melalui latihan-latihan yang sistematik             jobcoaching SEPENUH MASA
            mewujudkan unit khas dan perjawatan ‘Pergawai Perhubungan Khas OKU’
                                                                                                 Mewujudkan daftar untuk memantau OKU bekerja
            Mewujudkan sistem pengkalan data untuk OKU bekerja


                                                                                                 T4 : KEY PERFORMANCE INDICATOR (KPI)
            T3 : LATAR BELAKANG
                                                                                                               Tindakan                         KPI

                 Kenyataan pemahaman / Insight statement                                           Mewujudkan norma bilangan job coach  1 job coach : 25 klien
                                                                                                   : klien
                                                                                                   meningkatkan % OKU bekerja      50% daripada jumlah keseluruhan
            Perkhidmatan Sokongan Pekerjaan Job Coach (US & Jepun)                                                                 OKU dalam umur bekerja
                                                                                                   % OKU bekerja dan mendapat EPOKU  100% untuk berpendapatan <RM1200
                                                                                                                                   sebulan
                                                                                                   Mewajibkan pengambilan OKU      1% dalam semua sektor
                 Mengapa / Why?                                                                    bekerja serta mewujudkan perjawatan
                                                                                                   berdasarkan ‘step-up contact hours’
            Terbukti berkesan di mana di US, berlaku peningkatan OKU berkerja (9000 pada 1986 ke
            140, 000 pada 1995).







       122                                                                                                                                                            123
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127