Page 36 - pelan_tindakan_oku
P. 36

PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPA

      KEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIAN
      SUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIA
                                                                                             PEMADANAN KERJA SEKTOR AWAM
        KURANG UPAYA PENDENGARAN DAN PERTUTURAN DAN PENGALAMAN
        KERJA                                                                                KRONOLOGI

                                                                                             PENYEDIAAN GARIS PANDUAN PEMADANAN JAWATAN DALAM
           ** boleh memasuki dalam pelbagai bidang      Keperluan                            PERKHIDMATAN AWAM KEPADA ORANG KURANG UPAYA
                                                        Cara berkomunikasi
           •  Pereka Grafik                                                                     SEPTEMBER 2015
           •  Guru                                •  Bahasa Isyarat                          •  Garis panduan telah disediakan di peringkat JPOKU dan Pegawai Khas YBTM
           •  Pakar IT                            •  Guna pen dan nota buku
           •  Chef                                •  Komputer                                    OKTOBER 2015
           •  Perhotelan                          •  Telephone Bimbit SMS
           •  Restoran                            •  Jurubahasa Isyarat                      •  Garis panduan dipanjangkan kepada SPA sebagai rujukan
           •  Bengkel                             •  Gunakan bantuan visual atau
                                                    getaran                                         MAC 2016
                                                                                             •  Bengkel Pemurnian Garis Panduan telah diadakan di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya
                                                                                             •  Dihadiri oleh :
                                                                                               •   Agensi awam (JPA,SPA, DSA JKM, PEGAWAI KHAS YBTM)
                                                                                               •   NGO – Persatuan Orang-orang Cacat Anggota Malaysia, Pertubuhan Kebangsaan Orang
                                                                                                  Kerdil Malaysia,  Persekutuan Orang Pekak Malaysia, Persatuan Kebangsaan Autism
                                                                                                  Malaysia, Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia, Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia
                                                                                                  (Pusat Pertuturan Malaysia) dan Persatuan Kesihatan Mental Malaysia
                                                                                               •   Turut Hadir Senator OKU – Puan Bathmawathi
        MASALAH PEMBELAJARAN DAN MENTAL SERTA PENGALAMAN KERJA
                                                                                              APRIL - OKTOBER 2016
                                                                                             •  Penyediaan deraf
             ** boleh memasuki dalam pelbagai
             bidang                                                                          •  Semakan di peringkat JPOKU, DSA, pejabat YBTM
                                                                                                 NOVEMBER 2016
             •  Pembantu Kedai / klinik
             •  Bidang kesenian (muzik, lukisan)                                             •  Semakan oleh TKPS – Bersetuju dengan deraf tersebut dengan meneliti keseluruhan dokumen
             •  Perhotelan ( housekeeping, bekeri)                                             seperti kesilapan editorial
             •  Operator produk
                                                                                                 DISEMBER 2016
                                                                                             •  Dipanjangkan kepada JPA berdasarkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Task Force Isu-
                   Keperluan                                                                   isu Ketidakupayaan
                                                                                             •  Penambahbaikan dilakukan berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016 yang
             •  Guna Bahasa dan perkataan yang muda                                            berkuakuasa Julai 2016
             •  Beri arahan secara sistematik
             •  Beri sokongan                                                                     JANUARI 2017
             •  Kurangkan tekanan
                                                                                             •  Perincian skim perjawatan bersama KPT, KPM dan KKM




       36                                                                                                                                                             37
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41