Page 37 - pelan_tindakan_oku
P. 37

PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (OKU)PELAN TINDAKAN BAGI MEMPERKASAKAN PENEMPATAN PEKERJAAN ORANG KURANG UPAYA (O

 KEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIANKEMENTERIAN
 SUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIASUMBER MANUSIA
         PEMADANAN KERJA SEKTOR AWAM
 KURANG UPAYA PENDENGARAN DAN PERTUTURAN DAN PENGALAMAN
 KERJA   KRONOLOGI

         PENYEDIAAN GARIS PANDUAN PEMADANAN JAWATAN DALAM
 ** boleh memasuki dalam pelbagai bidang  Keperluan   PERKHIDMATAN AWAM KEPADA ORANG KURANG UPAYA
 Cara berkomunikasi
 •  Pereka Grafik   SEPTEMBER 2015
 •  Guru  •  Bahasa Isyarat  •  Garis panduan telah disediakan di peringkat JPOKU dan Pegawai Khas YBTM
 •  Pakar IT  •  Guna pen dan nota buku
 •  Chef  •  Komputer   OKTOBER 2015
 •  Perhotelan  •  Telephone Bimbit SMS
 •  Restoran  •  Jurubahasa Isyarat   •  Garis panduan dipanjangkan kepada SPA sebagai rujukan
 •  Bengkel  •  Gunakan bantuan visual atau
   getaran      MAC 2016
         •  Bengkel Pemurnian Garis Panduan telah diadakan di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya
         •  Dihadiri oleh :
           •   Agensi awam (JPA,SPA, DSA JKM, PEGAWAI KHAS YBTM)
           •   NGO – Persatuan Orang-orang Cacat Anggota Malaysia, Pertubuhan Kebangsaan Orang
              Kerdil Malaysia,  Persekutuan Orang Pekak Malaysia, Persatuan Kebangsaan Autism
              Malaysia, Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia, Persatuan Kebangsaan Pekak Malaysia
              (Pusat Pertuturan Malaysia) dan Persatuan Kesihatan Mental Malaysia
           •   Turut Hadir Senator OKU – Puan Bathmawathi
 MASALAH PEMBELAJARAN DAN MENTAL SERTA PENGALAMAN KERJA
          APRIL - OKTOBER 2016
         •  Penyediaan deraf
 ** boleh memasuki dalam pelbagai
 bidang  •  Semakan di peringkat JPOKU, DSA, pejabat YBTM
             NOVEMBER 2016
 •  Pembantu Kedai / klinik
 •  Bidang kesenian (muzik, lukisan)  •  Semakan oleh TKPS – Bersetuju dengan deraf tersebut dengan meneliti keseluruhan dokumen
 •  Perhotelan ( housekeeping, bekeri)    seperti kesilapan editorial
 •  Operator produk
             DISEMBER 2016
         •  Dipanjangkan kepada JPA berdasarkan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Task Force Isu-
 Keperluan    isu Ketidakupayaan
         •  Penambahbaikan dilakukan berdasarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016 yang
 •  Guna Bahasa dan perkataan yang muda    berkuakuasa Julai 2016
 •  Beri arahan secara sistematik
 •  Beri sokongan  JANUARI 2017
 •  Kurangkan tekanan
         •  Perincian skim perjawatan bersama KPT, KPM dan KKM




 36                                                                               37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42